tirsdag 10. juli 2018

Første dag i Armenia

Noen timer før vi reiste så vi en fantastisk rørende film som heter grandmother`s tattos, en dokumentar lignende film som handler om historien til Armenia. Jeg tenker hvis du selv skal til et land så er det bra å ha litt kunnskap i selve historien til landet. Og akkurat nå er jeg veldig fornøyd med at vi satte oss ned og så den dokumentaren.

Klokka halv syv på ettermiddagen tok vi flyet fra Sola, og vi måtte bytte fly to ganger før vi endte opp i Yerevan (hovedstaten i Armenia). Vi var alle ganske gira og spent på hvordan denne turen kommer til å bli. Alt er så nytt, da er jo det ekstra spennende. 

Vi kom på flyplassen i Yerevan klokka seks i Armensk tid, som da er klokka fire i Norge. Alle utrolig trøtte og fikk en ganske så ny måte å bli møtt på. I norge på flyplassen så kommer ikke over flere mennesker til deg og spør om å kjøre deg steder, men her gjorde de det. Det var faktisk ganske morsomt, ihvertfall for noen..

Vi ble henta av Manane fra senteret og hun kjørte oss til der vi skulle bo. Mens jeg satt i bilen så jeg ut vinduet og tenkte at dette er kanskje det nærmeste jeg kommer fødelandet mitt i utseende. Det er veldig annerledes enn i Norge, på alle måter. Jeg tenkte også litt på hvorfor folk er våken så sinnsykt tidlig, klokka var jo bare syv. Og allerede klokka seks var folk på farten. Kanskje det er bare jeg som er nattedyr.. men jeg skjønner når du bor i et land som sliter økonomisk, så må du opp tidlig for å ha råd til å leve. Kanskje du må til og med jobbe 24 timer. Og det er noe jeg har respekt for 100%. 

Idag har vi egentlig ikke gjort så mye siden noen av oss sov jo bare i to timer, så vi var ganske trøtte. Vi fikk handlet inn mat og spist lunsj ute og nå skal vi snart gå og spise en goooood middag på restaurant. 

Å være i Armenia og besøke barn på senteret og forskjellige familie er et veldig sårt tema for meg. Jeg var selv i den possisjonen hvor jeg bodde på barnehjem og hadde en familie som slet økonomisk. Så jeg er spent og litt redd, det er godt jeg har med voksne jeg er trygg på. Jeg kommer ihvertfall til å gi all kjærligheten jeg har inni meg og hjelpe de med alt jeg kan hjelpe med. 

Hilsen Leandra 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar