fredag 12. juli 2019

Blåtur på 3000m

12.07.19 Fredag

Idag var det bare jeg og Elise som dro ut, fordi Emilie var syk så Ingrid måtte være med hu.
Vi skulle bli hentet av de på senteret kl. 11, men de var forsinka så de kom rundt 1205.
Jeg og Elise hadde fått beskjed om at vi skulle på ''piknik'', så da var det vel egentlig det vi ventet oss.

Når vi var på vei inn i minibussen til de andre så fikk vi beskjed om at det var lurt å ta med oss en jakke for det kom til å være kaldt. Og vi skjønte ingenting fordi vi trodde vi bare skulle på piknik i en park eller noe, men vi gikk inn å hentet oss en jakke, og skjønte ikke hvordan det skulle bli kaldt og lurte på det en god stund.
Så satte vi oss inn i minibussen og kjørte av gårde. Det var musikk og god stemning i bussen. Etter en god stund så begynte vi å kjøre oppover noen kronglete svinger, også fikk vi øye på noen merkelige metallkuler i naturen. Og det var visst dit vi skulle.
Når vi gikk av minibussen så så vi et skilt som det sto byurakan astro physical observatory. Det forklarte de merkelige metallkulene vi hadde sett på veien opp dit.
Vi fikk en introduksjon til en armensk forsker som het Victor Ambartsumian. Han bidro med mye viktig kunnskap om verdensrommet. Og mottok mange priser for sitt bidrag til vitenskapen.
Vi fikk en omvisning i huset han bodde i.
Det ble gitt mye informasjon på omvisningen, men kun en liten brøkdel ble oversatt til meg og Elise. Så vi fikk vel egentlig ikke med oss så mye.





Underveis i omvisningen i huset så begynte jeg og Elise og bli litt engstelige fordi vi hadde hørt noe snakk om å gå til Aragats(det er et fjell på 4090mov) senere på dagen, og det var ikke vi klare for i det hele tatt fordi Elise hadde på seg badesko. Så jeg fikk Elise til å spørre om vi skal gå dit, også sa dem ja. Og da pekte Elise ned på føttene og bare neinei det går ikke. Så ble vi enige om å ikke gå Aragats idag.


De hadde flere ulike typer teleskop i området, så etter omvisningen i huset så dro vi til det største teleskopet for å se på det. Det var en diger metallkuppel, og vi måtte gå mange trapper opp for å komme til et utstillingsrom der man kunne se det digre teleskopet gjennom et vindu.
Igjen ble det gitt mye informasjon som vi ikke fikk med oss pga. manglende oversetting. Det varte så lenge at barna fra senteret ble utålmodige og begynte å gå.
Men det var kjekt å se på teleskopet, for vi hadde ikke sett lignende før.





Etter det så kjører vi av gårde igjen og fortsetter oppover den krunglete og svingete veien. Etter en liten stund så stopper vi midt i en sving, og der skulle vi ha piknik. Så vi setter oss til å begynner og spise. Etter en liten stund så får jeg et stort insekt på skulderen min, og jeg hadde hendene fulle med mat og kaffekopp, så det eneste jeg klarer å gjøre er og få helt panikk og begynner å skrike ''få den bort fra meg, få den bort'', og ingen skjønner hva jeg sier fordi jeg skreik på norsk. Men ei jente fjernet den heldigvis. Og de fleste lo, fordi det var jo bare et insekt som de sikkert er vandt med. Men jeg er sikker på om den tingen der hadde stukket/bitt meg hadde jeg svimt av, haha.
Lunsjen var grei, og det var god stemning.



Vi pakket sammen og vi kjørte igjen videre opp de veiene. Vi hadde fått beskjed om at vi skulle til et gammelt fort. På veien var det veldig fin utsikt og fin natur. Det var også fortsatt god stemning i bussen. Vi kjørte ganske langt oppover mot et fjell, og jeg og Elise ble litt usikre på om det faktisk var noe fort vi skulle se eller om vi hadde misforstått fordi vi så ingenting og alt var så øde.
Men etter en stund så kom vi frem og gikk ut av bussen. Det var ganske stilig å se på fortet og kirken.
Fortet heter Amberd caslte, og de begynte å bygge det rundt år 600. Bak fortet ligger det også en kirke som var bygd i år1026.
Vi gikk å så på fortet, og kunne gå noen trapper opp inn i det og se. Etter det så gikk vi ned til kirken. Vi gikk inn i kirken å kikka og tente et par lys. Et par av de ansatte fra senteret ba også bønn der inne.
Det var også veldig fin utsikt rundt om på området.







Blomstene og bi(ll)ene


Da vi var ferdig med å se på fortet og kirken så satte vi oss inn i bussen igjen og begynte å kjøre. Vi hadde fått beskjed om at vi skulle til et vann, som ikke var så langt unna. Og når vi kjørte bortover veien så stussa jeg og Elise på om det var snø vi så, eller om det bare var en type hvit fjell/stein, fordi det var ganske varmt der.
Når vi kom frem gikk vi ut av bussen, og det er her de mente i starten av dagen vi kunne få bruk for jakke fordi det var kaldt. Dette stedet var 3210mov. Men jeg syntes ikke det var noe særlig kaldt, det var som i Norge. Dette vannet er ved der man kan begynne gå til Aragats,
Vi begynte å gå langs vannet, og måtte gå over en del steiner og der var det ekstremt mye mygg og knott. Etter kanskje 200meter så satte vi oss ned på noen steiner, og noen av barna fra senteret bada i vannet og koste seg. Det var også bittelitt snø på en diiger steinrøys som et par av barna akte på.
Etter en liten stund så gikk vi mot bussen igjen, og da alle var kommet så spiste vi litt mat før vi satte kursen hjemover igjen.





Dette har vært en ganske lang dag, og vi har fått se og opplevd mye. Jeg syntes det har vært ganske gøy og spennende. Hvertfall når jeg og Elise egt ikke har visst hva vi skulle hele dagen fordi vi trodde vi bare skulle på piknik i parken.

Imorgen skal vi være litt turister i Yerevan og blandt annet besøke moderkirken.

-Amalie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar