søndag 14. juli 2019

En helg i armenia

På lørdag så hadde vi en dag som turister i Yerevan. Vi besøkte Etchmiatzin, som da er moderkirken i Armenia, som er bygget i år 303. Dessverre var selve kirken stengt fordi de holdt på med renovering. Armenia er den eldste kristne nasjonen i verden. Armenia ble kristne i år 301. Etchmiatzin betyr "der jesus kom ned". Vi besøkte også museumet som og ligger ved kirken.



Senere dro vi på markedet som heter Vernisage, der kommer folk i helgene for å selge antikviteter eller ting de har laget selv. Det var kjempe mye fint, og vi alle fikk kjøpt litt av hvert.
Etter en stund på markedet gikk vi ikke så langt unna for å spise lunsj.



Vi dro også til Mother Armenia, en kjempe stor og nydelig statue.
Mother Armenia symboliserer fred gjennom styrke og beskyttelse.



Etter vi hadde tatt noen bilder av utsikten og statuen, tok vi turen videre bort til Victory park, et tivoli rett ved. Der tok meg og Elise en karusell som heter "Sentrifugen", og det var en opplevelse. Etter denne gikk vi videre og tok et par til. Meg, Elise og Amalie satt oss inn i en 7D kino og valge en skrekkfilm av noe slag, og vi alle ble nok litt redde.
 

Når vi var ferdig på tivoli ca 1845 gikk vi og traff Ingrid ved utgangen, for så og gå videre ned til trappene som har fått navn Cascade. Vi gikk de første trappene ute, så valgte meg å Amalie å gå inn å ta rulletrappene. Det var kjempe mye fin kunst der inne så det var enda en opplevelse og få se det. Når vi kom ned og ut så holdt dem på med Armensk folkedans, så meg å Elise hev oss med.

Etter dansen så gikk vi til en restaurant for å spise middag. Etter middagen gikk vi bort til trappene igjen for å se dem mens det var mørkt, og det var helt nydelig. Så tok vi noen bilder av trappene og slappet av litt.


Etter dette gikk vi videre mot republique sqaure for å se på lysshow, eller fonteneshow da.
Der satt vi egentlig ganske lenge, og det var virkelig terapi for sjelen. Og der tok egentlig lørdagen kveld.


Så idag kl 0800, dro vi til en by som heter Gyumri sammen med Armine. Dette er Armine sin hjemby.  I denne byen var det et jordskjelv i 1988, der alle bygninger ble utslettet på kun 20 sekunder, og 25 000  mennesker døde. I tillegg til dette ble også 4 andre byer rammet og totalt døde det 40 000 mennesker.

Men vi hadde ellers en kjempe fin dag i Gyumri, vi besøkte familien til Armine og fikk veldig gode søtsaker, og en ekstremt god middag! Meg, Amalie og Elise kjørte hest og kjerre, det var veldig koselig. Vi har hatt kjempe fin vær og vi fikk sett masse av byen. Hele familien var med oss, og viste oss masse av byen. Og nok en gang havnet vi opp i dans, men denne gangen indisk dans, men meg og Elise ble med der og, og det var ganske gøy og veldig spesielt.
Vi besøkte Black Castle, et gammelt fengsel som ble bygd i 1836. Dette åpnet de kun idag for at Armine hadde fortalt dem at vi var norske turister, så det var en veldig spesiell opplevelse.




Mine tanker om helgen er at jeg hadde en super fin helg og fikk opplevd og sett masse av både Yerevan og Gyumri, og jeg har kost meg kjempe masse og lært mye nytt! Jeg er veldig takknemlig for at jeg får være med og oppleve og se dette, og gleder meg til den siste uken som starter imorgen. I morgen skal vi reise rundt å hilse på familier, og begynne og finne ut hvem vi skal hjelpe i år.

- Emilie <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar